Louise stript

Vrouwen en naakten

Vervangexpo in de permanente opstelling van 19 november 2022 tot 12 maart 2023.
Een bezoek aan de tentoonstelling is inbegrepen in de ticketprijs van het Yper Museum.  

Het Yper Museum heeft altijd al speciale aandacht gehad voor werk en leven van vrouwen. Het was bij het ontwerp in 2018 een bewuste keuze om één van de zalen op te bouwen rond drie markante Ieperse vrouwen: Louise De Hem, Clara van Zuydtpeene Lamotte (die jonge meisjes leerde kantklossen om hen uit de armoede te tillen) en Leontine Permeke (fotografe, moeder van de wereldbeoemde fotografen Antony en zus van Constant Permeke).

De collectie Louise De Hem is dus prominent aanwezig in de vaste tentoonstelling in het Yper Museum. Omdat die werken voor LOUISE/EDITH tijdelijk verhuizen naar de Koninklijke Zaal wordt de vrijgekomen ruimte ingenomen door naakten. Daar is een goede reden voor. Studies naar naaktmodel waren in de 19de eeuw namelijk verboden terrein voor vrouwelijke kunstenaars. Het druisde in tegen alle sociale normen uit die tijd. Vrouwen hadden niet dezelfde opleidingsmogelijkheden als mannen en dat bemoeilijkte het uitbouwen van een carrière. Louise De Hem volgde op eigen initiatief lessen anatomie aan de faculteit geneeskunde. Een creatieve oplossing voor een hiaat in haar opleiding. Louise wilde persé leren naakttekenen omdat je als kunstenaar een beter inzicht krijgt in de menselijke anatomie. Dit helpt om bewegingen vloeiend en natuurlijk weer te geven. 

In de vaste collectie van het Yper Museum maak je tijdelijk kennis met werk van Theodore Ceriez, Jacques-Albert Senave, Egide Rombaux, Hélène Cornette, François Böhm, Pierre De Coninck, Edouard Hennaert, François Roffiaen en Maurice Langaskens. Doorgaans verlaten deze werken niet vaak het museumdepot omdat ze vrij fragiel zijn. 

Maurice Langaskens, Studie van mannelijk naakt, circa 1904. (IFF 000469)