Grootste Antony foto

Recent verwierf het Yper Museum deze uitzonderlijk grote, originele afdruk uit 1907 van Léontine Antony-Permeke. Het is de grootste foto uit de collectie Antony en meet maar liefst 123cm hoog en 153cm breed (lijst inbegrepen). Tot nu was het object privébezit en hing jarenlang in een Gents huis van een uitgeweken Ieperling. We tonen de foto nu voor het eerst aan het publiek in de tentoonstelling DAG JAN. Wil je de foto in het echt bewonderen? Dat kan nog tot 4 september in de Goliathzaal van het Yper Museum. 

De Grote Markt, Ieper, 1907. Léontine Antony-Permeke (1858-1923).

Friture Yprois

Op de foto zien we de Grote Markt van Ieper met de Lakenhallen en het Nieuwerck. Wie goed kijkt ziet vlak voor het Nieuwerk mensen bouwen aan een houten installatie. Vermoedelijk is dit de aanbouw van de kiosk die we op latere foto's zien. Kijk je nog beter, dan zie je de vooroorlogse frituur, 'Friture Yprois'. De foto brengt de markt schitterend in beeld. Het is een technisch hoogstandje van de toenmalige fotografie. Door de activiteit van de mensen krijgen we een indruk van het dagelijkse leven in de stad. Niet alleen deze, maar bijna alle foto's van de familie Antony zijn unieke getuigen van het vooroorlogse Ieper.

Detail uit het beeld met Friture Yprois.

Leontine Antony-Permeke

In het Yper Museum is een volledige museumzaal ingericht met foto's van de familie. Vandaag doen vooral de broers Maurice (1883-1963) en Robert (1884-1966) Antony een belletje rinkelen. Maar zij kregen de liefde voor fotografie mee van hun moeder. Léontine Antony-Permeke (1858-1923) is vanaf 1893 in Ieper aan de slag als zelfstandig fotografe. Als vrouw geen evidentie. In de museumcollecties van de Ieperse musea worden originele afdrukken en unieke glasnegatieven van haar bewaard. 

In 1887 opent zij samen met haar man Honoré Antony (1844-1919) in de Rijselsestraat in Ieper een handel in lederwaren. Ze treden op als bijhuis voor de Brusselse fotograaf Auguste Despret. Wellicht leert Léontine van hem het métier van fotograaf. Haar broer Henri Permeke (1849-1912), die naast kunstschilder ook amateur-fotograaf is, heeft ongetwijfeld ook zijn invloed. 

In 1893 verhuist de zaak van Antony-Permeke van de Rijselsestraat naar de Boterstraat. Vanaf dan start Léontine als zelfstandige fotografe. Tot dan stond ze overal vermeld als vertegenwoordiger van het Huis Despret. Maar die samenwerking stopt dus. Ze start met de naam H. Antony-Permeke photographe en schrijft een succesverhaal. Haar man Honoré is zelf geen fotograaf, maar behartigt het zakelijk deel. Léontine fotografeert vooral portretten. In haar oeuvre zien we individuele portretten zoals communicanten en religieuzen, groepsportretten van schoolkinderen en huwelijksfoto’s met de hele familie.

Detail met de handtekening van Leontine Antony-Permeke. 

De fotocollectie van het Yper Museum toont niet alleen de geschiedenis van Ieper in beeld maar vertelt meteen ook het verhaal van de fotogeschiedenis.