Dag Jan

Van 30 april tot 4 september in de Goliathzaal van het Yper Museum.
Gratis toegankelijk. Reserveren is niet nodig. 

Conservator Jan Dewilde neemt na een carrière van 39 jaar afscheid van de Ieperse musea. De collega’s van het In Flanders Fields Museum, het Yper Museum en het Mergelynck Museum maakten in het geheim de tentoonstelling DAG JAN. 

Jan en 39 jaar conservator

Vier decennia lang verzamelt en beheert Jan kunst en erfgoed met betrekking tot onze stad. Hij start in juni 1983 bij Stad Ieper onder de vleugels van historicus, archivaris en bibliothecaris Octaaf Mus. In 1990 volgt hij Octaaf Mus op als conservator van de Ieperse Musea. Hij beheert, verwerft, inventariseert, conserveert en overleeft zelfs brand en inbraak. De job van conservator is er een die vooral achter de schermen gebeurt en niet zichtbaar is voor het brede publiek. Nochtans is het een cruciale positie: de collectie en de zorg hiervoor is het hart van elk museum. Hoog tijd dus om de conservator eens op de voorgrond te plaatsen.

Jan en de Ieperse collectie

Jan is een geboren en getogen Ieperling en zijn geboortestad ligt hem nauw aan het hart. Hij verwerft 39 jaar lang zoveel mogelijk sporen van het vooroorlogse Ieper en van de heropgebouwde stad. Hij onderzoekt, verzamelt en toont Ieper in publicaties en talrijke expo’s. Daarnaast bestudeert Jan Dewilde Ieperse kunstenaars die in onze stad woonden of er geboren zijn.

Jan heeft zich de voorbije decennia ook ‘gesmeten’ op het verzamelen van oorlogskunst. Wie de emotionele impact van een oorlog wil verstaan, kan niet om kunst heen. Kunst brengt immers gevoelens en gedachten tot uitdrukking die je moeilijk met woorden kunt vatten. Samen met zijn collega’s van het In Flanders Fields Museum verzamelt Jan Dewilde een prachtige collectie kunst uit de Eerste Wereldoorlog.

Tenslotte is de unieke collectie 19de-eeuwse fotografie misschien wel één van zijn dierbaarste verwezenlijkingen. Zo koopt hij waarschijnlijk de oudste foto van Ieper aan:  een marktgezicht van Louis Blanquart-Evrard uit 1847. Naast losse afdrukken, verwerft hij ook volledige fotocollecties met de collectie Antony als paradepaardje. Door zijn uitstekend netwerk en goede contacten schenken de dochters van Maurice Antony in de jaren negentig alle fotonegatieven over Ieper en de frontstreek aan de Ieperse musea. Niet veel later erkent de Vlaamse regering de collectie Antony d’Ypres, met meer dan 3000 items, als Vlaams Topstuk.