Kattenjacht app

Doe de Kattenjacht en ontdek al spelend de geschiedenis van Ieper. Trek er samen  op uit en spot de leukste plekjes van de stad! Met de app ben je ongeveer anderhalf uur op stap en maak je een tocht van drie kilometer, te beginnen op de Grote Markt van Ieper. De route is rolstoel- en kinderwagenvriendelijk. Vind je het codewoord? Ga naar de balie van de dienst toerisme en ontvang een leuk geschenkje!

Praktisch:


Downloaden doe je als volgt:

- Ga naar Google Play (Android) of naar App Store (iPhone)
- Installeer OJOO 
- In de app OJOO: zoek 'Kattenjacht'
- Druk op play en download het spel (50MB)

Wanneer downloaden? 

- Download Kattenjacht thuis, ga naar de Grote Markt van Ieper en begin meteen te spelen
OF
-Download de app in de Lakenhallen via wifi Ieper publiek_2. Klik op: ja, ik accepteer cookies.

Speluitleg:

Je staat op de Grote Markt van Ieper. Zoek het rode bolletje op je scherm en wandel er naartoe. Als je in de juiste richting wandelt, wordt het bolletje steeds groter. De gps-pijl geeft aan op hoever je van je halte bent. Voor meer info: contacteer de dienst Toerisme, Lakenhallen, Grote Markt, Ieper.  Tel.: 057 239 220.

 


Getest en goedgekeurd:

In mei 2018 teste Kelly Deriemaeker de Kattenjacht app met haar gezin. Hieronder lees je wat zij ervan vonden: 

"Het installeren van de app is kinderspel. Dan is het zaak om naar de startplaats aan de voet van de Lakenhallen te trekken, en met de eerste opdracht te beginnen. Via de app vernemen we dat hier ooit echte poesjes van de toren werden gegooid in de middeleeuwen (dat hadden we na de Kattenstoet gezien, dus we konden ons er iets bij voorstellen) en mogen we zelf poesjes zoeken en door middel van virtuele valschermpjes redden.


Telkens worden onze inspanningen beloond met punten, en dat zijn er veel, wat mijn deelnemer van vijf al van aan de start een gevoel van euforie bezorgt: “Wel meer dan duizend punten, mama!”. En dat we zeker zouden winnen, dat ook. Alleen al het feit dat Dexter plots heer en meester van mijn smartphone werd en ons via de pijl op het scherm naar de volgende opdracht mocht loodsen, was een topper voor zijn kinderhoofd. Van de Lakenhallen bracht hij ons gezwind en met het nodige verantwoordelijkheidsgevoel naar de buurt van de Kathedraal, daarna in een drafje naar het Astridpark. Je maakt puzzels, doet spelletjes, en heel de tijd neemt je kind de leiding door de instructies op de telefoon te volgen. De punten en bonuspunten blijven je ondertussen met wat geluk rond de oren vliegen, en je ziet telkens hoeveel meter je nog moet stappen tot aan het volgende punt op de kaart.

De app is zowel gemaakt voor jonge als iets oudere kindjes, en wij maakten het iets makkelijker door de historische uitleg te vertalen naar begrijpelijkere kindertaal. En regelmatig te helpen met het zoeken van voorwerpen op gevels en gebouwen. Ook als ouder leerden we flink wat bij over onze eigen stad: dat er op bepaalde gevels in de Ieperse binnenstad katjes te zien zijn, bijvoorbeeld. Katjes waar wij nog nooit op hadden gelet, en die we vanaf nu niet meer onopgemerkt voorbij zullen wandelen.

De app werd gemaakt door het Yper Museum, Sporrewoan en Dienst Toerisme. Ze hadden de bedoeling om een leuke manier uit te werken om in de stad te spelen met gezinnen, los van het oorlogsverleden dat in dit soort wandelingen en zoektochten al zo vaak een hoofdrol speelt. Daar zijn ze volgens ons goed in geslaagd. Soms mag je ook de toerist uithangen, en selfies nemen op bepaalde hot spots om een opdracht tot een goed einde te brengen. Dexter en zijn zus van iets meer dan twee vonden de wandeling in elk geval erg fijn om doen. En wij ook. Een aanrader voor iedereen die anderhalf uur te besteden heeft in de stad!"