Stilleven zonder laatste zinnen
(Songs for Hector 3) - een geluidskunstwerk door Siska Vandecasteele, 2025
Een mens heeft vijf zintuigen. In een museum doe je echter vaak alleen beroep op het zicht: je bekijkt vooral objecten. Ze betasten is uit den boze, ze proeven of ruiken is meestal onmogelijk, en ze horen is een privilege voor muziekinstrumentenmusea.
Maar in 2025 verwerft het Yper Museum het geluidskunstwerk Songs for Hector van de Antwerpse kunstenaar Siska Vandecasteele. Voor dat werk werkt ze samen met audiokunstenaar Katharina Smets, componist Frederik De Clercq en klankproducer Wederik De Backer. Songs for Hector bestaat enkel en alleen uit geluid. Zes fragmenten vormen samen het kunstwerk en bewaren we in digitale vorm.
Songs for Hector is onderdeel van de tentoonstelling ‘Shoot me a bird’ die van 27 april tot 29 juni 2025 op meerdere plaatsen in Ieper en Veurne loopt. In die tentoonstelling gaat Siska Vandecasteele aan de slag met het honderd jaar oude fotoarchief van haar overgrootvader Hector Dehaeck (1886-1949) dat veilig bewaard lag in het stadsarchief van Ieper.
Hector was als patissier en fotograaf een Ieperse publieksfiguur. Ieperlingen schoven met veel plezier aan voor een taartje uit zijn bakkerij in de Rijselstraat. Als hij niet in z’n atelier werkte, trok hij de straat op, met zijn camera in de hand. Van alledaagse taferelen tot lokale festiviteiten: deze man had een fijnproeverssmaak én oog voor sprekende beelden.
De tentoonstelling ‘Shoot me a bird’ is dan ook een ontroerend gesprek tussen een overgrootvader en een achterkleinkind. Een dialoog over fotografie, ambacht en toeval. Over een tijd waarin traag en zorgvuldig werd gekeken en onze tijd, waarin we verslaafd zijn aan beelden. Over gezien worden en verdwijnen, over strijklicht en het verstrijken van de tijd.
In het fragment Stilleven zonder laatste zinnen leert Siska Vandecasteele ons door haar ogen en met haar stem beter kijken naar een foto van Hector Dehaeck: op het eerste zicht een vrij banaal gedekte tafel. Maar er zit veel meer achter, zo blijkt …
Luister hieronder naar het fragment.
Stadsarchief Ieper – collectie Dehaeck