Hiroshima en Nagasaki - Steden met Veerkracht

TENTOONSTELLING

Wanneer
: 10 november t.e.m. 2 december 2018 (niet op maandag)
Openingsuren: 10u tot 17u
Locatie: Goliathzaal - Yper Museum
Inkom: Gratis
Organisatie: Vredesdienst Ieper & Mayors for Peace

Hiroshima en Nagasaki werden respectievelijk op 6 en 9 augustus 1945 tot puin herleid door het inzetten van atoomwapens. De tentoonstelling 'De Bom op Hiroshima' toont door middel van fotopanelen en voorwerpen wat zich onder de enorme paddenstoelwolken afspeelde. De enorme hitte, de vuurzee, de immense luchtverplaatsing en de radioactieve straling herleidden beide steden tot ruïnes, maakten meteen tienduizenden slachtoffers en hebben tot op vandaag een impact op het leven van zij die het gebruik van kernwapens 73 jaar geleden overleefden: de Hibakusha.

De stad Ieper organiseert deze tentoonstelling omdat ook Ieper zich wil blijven inzetten voor een verbod op kernwapens. In de onmiddellijke omgeving van de stad werd tijdens WOI een ander massavernietigingswapen ingezet: gas. Ieper werd tijdens WOI net zoals de twee Japanse steden tijdens WOII herleid tot één grote ruïne. Hiroshima, Nagasaki en Ieper… Drie steden die na de oorlog getoond hebben hoe veerkrachtig ze zijn en die zich vanuit hun verleden willen inzetten voor een betere, veiligere en meer vredevolle wereld.

NOCTURNE

Sadae Kasaoka (86 jaar) getuigt over de atoomaanval op Hiroshima.
Het Yper Museum en de Vredesdienst van de stad organiseren op 20 november een nocturne met Mevrouw Sadae Kasaoka als gaste. Zij was 13 jaar toen de atoombom op Hiroshima viel. Zij komt getuigen over hoe zij 6 augustus 1945 ervaren heeft, en wat de gevolgen voor haar verdere leven zijn geweest. Nadien is er mogelijkheid om de tentoonstelling te bezoeken.

Wanneer: 20 november om 19u
Locatie: Yper Museum
Inkom: Gratis
Inschrijven: Verplicht via kenniscentrum@ieper.be

OPROEP

In Japan gelooft men dat als je 1000 origami kraanvogels vouwt, je een wens mag doen, of geneest van je ziekte. Als je iemand 1000 kraanvogels geeft, dan wens je hem/haar een jaar vol geluk.
De Vredesdienst en het Yper Museum roepen alle Ieperlingen, groot en klein, op om zo veel mogelijk kraanvogels te plooien naar aanleiding van de tentoonstelling.
Hoe je dat doet kun je hier bekijken.

In augustus 1945 werden Hiroshima en Nagasaki compleet verwoest door twee  atoombommen. In de loop van datzelfde jaar stierven meer dan 200.000  mensen door de inzet van kernwapens. De mensen die toen aan de dood ontsnapten, de zogenoemde 'hibakusha', hebben nog altijd last van de gevolgen van de kernwapens en de radioactiviteit.  De slachtoffers van radiatie blijven dan ook tot vandaag ijveren voor het bannen van de atoombom. Ze worden hierbij ondersteund door Hiroshima en Nagasaki. Beide steden zetten zich actief in voor nucleaire ontwapening. Hun inspanningen, en die van vele anderen sedert 1945,  hebben het derde gebruik van kernwapens tot nu kunnen vermijden.

De tentoonstelling 'De Bom op Hiroshima en Nagasaki' toont artefacten die blootgesteld zijn aan straling en hitte in 1945, en fotopanelen om de bezoeker te informeren over wat zich afspeelde onder die twee enorme paddenstoelwolken. Op deze manier wordt gruwel van atoomwapens blootgelegd.

Anno 2018 vormen zo’n 15.000 atoombommen nog steeds een bedreiging voor het verder bestaan van de mensheid. Maar er is ook hoop. In juli 2017 keurden 122 lidstaten van de VN, ruim 60%, de slottekst van het Verdrag voor een kernwapenverbod goed. Het verdrag wil een universeel verbod voor atoomwapens. ICAN, een internationaal netwerk van NGO’s die zich inzetten voor nucleaire ontwapening kreeg eind vorig jaar de Nobelprijs voor de Vrede.

De stad engageert zich dan ook -samen met de twee Japanse steden- binnen het internationale netwerk Mayors for Peace, een internationaal netwerk van steden dat ijvert voor een kernwapenvrije wereld.